Feedback van elkaar is als een stapel cadeautjes!

Feedback aan klasgenoten: Cadeautjes van elkaar!



Op deze website:

  • kunnen klasgenoten elkaar positieve feedback geven;
  • wordt alle feedback automatisch verwerkt (verzamelen, sorteren, etc.);
  • kan de mentor alles faciliteren.

Waarom?

  • Bewust worden: Hoe goed ken je de ander eigenlijk?
  • Stimulans om positief naar elke klasgenoot te kijken.
  • Heel leuk, verwarmend, verrassend en bindend om zo veel positiefs terug te krijgen!
  • Mentor krijgt meer inzicht in sociale aspecten van leerlingen en klas.

Zo werkt het:

  • Gemaakt voor leerlingen (klas) en hun mentor. Maar natuurlijk ook bruikbaar voor ander soort groepen.
  • Mentor: Voert eerst voor een klassenlijst in.
  • Leerlingen: Schrijven elkaar positieve kwaliteiten toe, anoniem en in steekwoorden.
  • Waar & wanneer maakt niet uit. Later nog eens aanpassen kan.
  • Website: Verzamelt en sorteert steekwoorden, en zet ze in kant & klaar formaat.
  • Mentor: Deelt verwerkte feedback uit aan leerlingen.

Gedeeld plezier is dubbel plezier!

  • Deze website is er om mijn enthousiasme voor deze manier van elkaar feedback geven met anderen te kunnen delen.
  • Twee mentorklassen waren mijn proeftuin; beide klassen waren enthousiast over de kwaliteiten die de leerlingen terugkregen van elkaar. Ik zette het toen nog op touw met excel-sheets op gedeelde computers en zo, maar het verzamelen, sorteren en in een leesbaar formaat zetten was een hoop werk en vooral sterk afhankelijk van de technische omgeving. Nu, via deze website, wordt het veel toegankelijker voor zowel de leerlingen als de mentor. Bovendien is de website ook bereikbaar voor scholen of ander soort groepen buiten onze muren.
  • De website, inclusief het php-script dat het werk doet, is vrij van virussen en andere troep, er worden geen cookies gebruikt; alle info wordt server-side opgeslagen (dus voor jouw computer veilig).

Waarschuwing!

  • Deze website is NIET 'hufter-proof'. Als een leerling zich wil voordoen als een ander, kan dat zonder enige moeite. Ik ga echter uit van fatsoenlijke leerlingen die elkaars privacy respecteren en eerlijk zijn naar elkaar. Bij ons op school gaat dat zo.
  • Het script controleert NIET op type- & spelfouten en op flauwekul van de leerlingen. Taak voor de mentor en voor de leerlingen zelf!

Veel plezier ermee!

Koen Beurskens, Vrije school Zutphen


versie 1.0, september 2011 (site & script ontwikkeld)
versie 2.0, augustus 2012 (script aangepast op server, teksten aangepast, illustraties)
versie 2.1, oktober 2012 (kleine verbeteringen in tekst; testversie online)
versie 2.2, oktober 2012 (word cloud toegevoegd)


LEERLING Als je klas beschikbaar is, krijg je van je mentor een klassen-code. Als je daarmee inlogt, moet je uit de klassenlijst eerst je eigen naam selecteren. Daarna krijg je voor elk van je klasgenoten een invulveld waar je in enkele steekwoorden je feedback kunt intypen. Uiteindelijk krijg je van je mentor de voor jou verzamelde feedback terug.

Vul hieronder de klassen-code in.
Klassen-code:
Anti-spam: Type hier de drie letters " a s d ":

MENTOR Voor een klas verzin je een klassen-code die uniek in Nederland is. Voorbeeld: vszutphen-10B_sept.2011. Je kiest zelf deze code; vergis je niet en onthoud 'm. Daarbij kies je voor jezelf een wachtwoord. Dit wachtwoord is gekoppeld aan de klassen-code en is niet voor de leerlingen! Eenmaal gekozen valt er niets te veranderen (het is maar een script, geen complete database). De leerlingen kunnen de klassen-code daarna zonder jouw wachtwoord gebruiken. Je hebt zelf weer de klassen-code en het wachtwoord nodig om de resultaten in te zien en/of te downloaden.

Log hieronder in met een klassen-code en een wachtwoord.
Klassen-code:    Wachtwoord:
Anti-spam: Type hier de drie letters " a s d ":